Skip to content

Muzeul Locomotivelor Dej

 Înfiinţat în anul 1992, muzeul situat pe strada Triajului din Dej deţine 25 de exponate – locomotive cu abur, locomotive electrice si vagoane. Statutul de Centru Muzeal al Locomotivelor din Dej la dobândit în data de 29 octombrie 2018. Toate exponatele se află în Depoul Dej, la 60 de km de Cluj. Cel mai vechi exponat este locomotiva cu abur cu cremalieră, fabricată în Austria în anul 1908. Tot aici se află expusă şi cea mai puternică locomotivă cu abur construită în România, 151002, exemplar unicat în ţară.

Prima piesă, adusă în 1992 şi recondiţionată, este locomotiva 150.105, construită în 1955, care face parte dintr-un lot de 282 de locomotive fabricate integral în România de către Uzinele Reşiţa şi Uzinele Malaxa (devenite ulterior Uzinele 23 August) între anii 1946 şi 1960. Cântărind 170 de tone şi cu o viteză de 80 km/h, a fost folosită pentru remorcarea trenurilor de marfă. La vremea ei era foarte puternică, având în vedere că locomotivele de marfă nu circulau cu mai mult de 50 de km/h. Locomotivele din acest tip au fost ultimele cu abur fabricate în ţara noastră.  Producţia lor a fost sistată în anii 1959 – 1960 ca urmare a venirii locomotivelor Diesel şi electrice.

Printre locomotivele şi vagoanele a căror valoare se ridică la câteva sute de mii de euro fiecare, se numără locomotiva din seria DR-52 fabricată în anul 1945 la Uzinele Skoda, din ordinul lui Hitler. Aceasta a fost de asemenea folosită şi de armata germană în cel de-al Doilea Război Mondial. În timpul războiului, România a achiziţionat din Germania 100 de locomotive din seria germană 52 care au primit numerele de circulaţie cuprinde între 150.1001 – 150.1100. La retragerea trupelor germane în anul 1944, pe lângă locomotivele menționate anterior, au rămas în ţară încă 23 locomotive DR 52, două locomotive DR 42, precum şi 4 locomotive DR 44. O mare parte din locomotive au circulat până în anul 1980, acestea fiind utilizate la remorcarea trenurilor de marfă.

O altă piesă de rezistenţă a muzeului o reprezintă locomotiva Diesel unicat de 4.400 de cai putere, fabricată în Elveţia, care în anul 1938 era considerate cea mai puternică din Europa.

Cele mai “bătrâne” exponate datează din anul 1908: o locomotivă electrică cu acumulatori fabricată la Berlin şi o locomotivă cu aburi creată la Viena.

Locomotiva cu abur 40.007D, construită de către Wiener Lokomotivfabriks AG, Floridsdorf (Viena), a circulat în perioada 1908 – 1978 pe un tronson cu cremalieră (şină dinţată) în secţia Subcetate – Haţeg – Bouţari – Caransebeş. Locomotiva este prevăzută cu două mecanisme motoare independente, unul pentru roţile motoare şi celălalt pentru roata dinţată care intră în angrenare cu cremaliera, necesară pe tronsonul cu cremalieră. Locomotiva putea atinge o viteză maximă de 40 km pe oră.

Un alt exponat care datează din anul 1908 este un vagon de 120 CP, construit în Germania şi destinat transportului de zgură.

La Dej se află şi locomotiva 230299 care a apărut în binecunoscuta peliculă a regizorului Radu Mihăileanu: “Trenul Vieţii”. Locomotiva a fost construită în anul 1937 la celebrele Uzine Malaxa şi iar fluierul făcut dintr-un proiectil de tun, face ca sunetul să fie unul special. În anii 1990, aceasta era deseori folosită la remorcarea trenurilor de agrement.

În 1994, în acelaşi muzeu a fost adusă şi restaurată locomotiva cu abur 151.002, care face parte dintr-o serie de doar două unităţi, prototipuri, construite de Uzinele Malaxa în anii 1939 şi 1941. Aceste locomotive erau cele mai puternice locomotive cu abur construite în România în acea perioadă, având o putere de 2600 CP, acestea puteau remorca peste 3000 de tone. Locomotiva 151.001 a fost expusă şi la expoziţia de la Milano din anul 1940, fiind apreciată de specialişti. În anul 1945, URSS a capturat-o în contul datoriilor de război, explodând câţiva ani mai târziu în Harkov. Locomotiva 150.002 a fost în circulaţie până în anul 1971, fiind apoi conservată în Remiza Războieni înainte să fie adusă la Dej. Angajaţii de la Dej au denumit-o Mariana.

Cele mai rapide locomotive cu abur din dotarea CFR-ului au fost cele din categoria Pacific, achiziţionate începând cu anul 1913 de la J.A. Maffei Munchen. O astfel de locomotive întâlnim și la Dej: locomotiva 231.050. Acestea au fost utilizate în remorcarea trenurilor rapide şi exprese până în anul 1974.

Tot aici, întâlnim și prima locomotivă electrică fabricată pentru Căile Ferate Române, în anul 1973, într-o uzină din fosta Iugoslavie. Aceasta are o putere de 3400 kW și poate ajunge la 120 km/h, fiind perfect funcţională. Acest tip de locomotivă a fost utilizată la tractarea trenurilor de marfă şi călători de dimensiuni mai reduse.

Toate locomotivele şi vagoanele existente în muzeu, sunt în stare bună de funcţionare, dar recondiţionarea lor a durat mult timp, pentru unele exponate chiar şi un an de zile. Majoritatea exponatelor pot fi văzute de sus, de pe o pasarelă ce traversează depoul Dej-Triaj.

Muzeul este organizat în aer liber, iar intrarea este gratuită.